Carian

Apa yang ada?

Oct 12, 2016

Sesungguhnya Allah Itu Dekat

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Jasad dan ruh sihat?

Alhamdulillah. Allah masih pinjamkan nikmat nafas ni. Masih disini, menaip di skrin phone untuk update blog! Hargai anda yang rajin email tanya perkembangan diri. SubhanAllah. Tak terkata kot sebab terlalu banyak perkara yang Allah beri sebagai didikan selama menyepi ni. Tak kemana pun. I'm here. Always here in Klang.

Ada beberapa perkara yang aku nak sentuh. Related beberapa isu yang mengganggu fikiran. Sedang khusyuk selak buku Espoir - Doamu Mendekatkan PertolonganNya karya Fatimah Syarha dan suaminya, mata memanah di laman 11 buku itu.

Seorang lelaki datang kepada Nabi Muhammad dan bertanya, "Wahai Rasulullah, adakah Tuhan kita itu jauh sehingga kita menyerunya, atau Dia dekat sehingga kita cukup berbisik kepadanya?"

Terpaku pada bait kalam Allah yang bermaksud : "Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka), 'Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir kepada mereka; Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahku), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul." [Surah Al-Baqarah : 186]

SubhanAllah. Soalan simple tapi jawapan Allah sangat padat. Tiba-tiba air mata ni mengalir taknak stop. Aku sedar beberapa minggu ni sangat tough. Eh. Memang tak pernah Allah tak uji beb.

Tapi aku rasa, bulan ni aku lost sungguh. Walaupun aku senyum, tegur orang macam biasa, tapi hati aku sentiasa dalam kerisauan.

1) Adik mujahidahku couple dan tiap hari balik sekolah berpegangan tangan dengan bf dia
2) Sahabat rapat aku di pusat pemulihan kerana kesalahan berkhalwat
3) Sahabat aku terjatuh hati pada seorang lelaki lain sebab tak bahagia dari awal perkahwinan dengan suami. Aku faham dia. Sangat faham rasa tu. Tapi aku harap dia perbetulkan semua ini.
4) Adik perempuan yang aku kenal rapat dulu mengandung diluar nikah. Dipaksa mengahwini lelaki syaitan yang merogolnya. 😭

Allah Allah Allah. Sungguh agama ini umpama barang dagangan. Kalian juga sedang bergadaian dengan Allah, menutupi malu kalian dengan syiar agama yang kalian bawa, tetap juga Allah mahu buka cerita yang kalian sorok dari masyarakat.

Sampai terduduk aku tanyakan pada diri sendiri. Ini salah aku yang tak mampu jadi sahabat yang baik. Apa yang kau nak buat der? Apa yang kau boleh tolong? Do something please..

Dan akhirnya aku disini, merasa berdosa kerana segala apa yang aku lakukan serasa tak berhasil. Nasihat sudah, menangis merayu sudah, mendoakan pastinya aku buat. Apabila Allah menegur dengan kalamNya, aku sedar ini ujian buatku jua. Kita tak tahu apa yang mereka sedang depani. Dan kita disekeliling mereka mohonlah kuat untuk beri kekuatan.

Aku tak gagal kan? Sebab aturan itu pada Allah.. Dia yang akan bantu. Dia yang beri masalah, maka pada Dia jalan penyelesaian. Sudahlah memeningkan kepala sendiri. Doa selepas kau berusaha memperbetulkan semua ini..

Buat kalian sahabat2ku, aku tak pernah salahkan kalian atas apa yang jadi. Ujian keimanan kalian, bermakna Allah ingin uji aku juga sebagai insan yang akrab dengan kalian. Sungguh aku tak kuat, apatah lagi kalian yang depaninya. Penat macam mana pun aku fikir kenapa semua ni terjadi, hakikatnya Allah yang mahu ia berlaku. Pulanglah kembali pada Allah. Kalian ada Allah yang sentiasa menyayangi... 

No comments:

Post a Comment