Carian

Apa yang ada?

Nov 8, 2016

Ya Allah, Bantulah Mereka..


Alhamdulillah, masih diberi pinjaman nafas. Ahad yg lepas, tiga hari aku pergi Kem Anak-anak Asnaf under Zakat. Best? Terlalu seronok sebab aku alami tekanan rohani tanpa disedari oleh orang lain. Haha..

Bayangkanlah, adik-adik perempuan ni cuma ada 11 orang. Tapi sikap dan peribadi yg boleh tahan mengundang aku untuk 'masuk' dalam dunia mereka.

Scan background diorang, most of them pernah 'ringan-ringan' dengan lelaki. Dan dalam 3 orang pernah berzina. Allahuakbar.. Aku tak tahu nak react macam mana. Bila baca borang tu mula-mula lepas aku start program, rasa macam dah sakit kepala. Risau, takut, sedih semua ada.

Perlahan-lahan mood aku berubah. Dari datar, aku ubah mood cool+steady+ceria+supporting+senyum sehabis boleh untuk diorang. Demi diorang. Aku taknak diorang tension bila balik program. Sebab aku tahu, life diorang dekat luar sana sangat tough..

Sorang daripada adik-adik perempuan ni, sangat sukar untuk difahami. Background dia, merisaukan aku jugak. Pernah ringan-ringan dengan adik-beradik. Masa program, dialah yg paling kecoh. Jerit-jerit tu biasa. Mata liar usha semua lelaki. Pelik ye macam mana aku tahu? Sebab semua fasilitator spot dia. Highlight dia.

Aku cuba tenang hadap dia. Tiap kali dia menjawab, aku senyum. Hari kedua aku naik dorm diorang pukul 5 pagi nak kejut qiamullail. Sah yg lain tak bangun lagi. Tapi dia dah bangun. Ke memang tak tidur, tak tahulah..

Sementara aku tunggu budak-budak ni siap, aku duduk dekat sofa. Dia datang duduk dekat sebelah. Ayat dia yg aku tak boleh lupa dia kata, "Saya malas nak solatlah kak. Saya taknak solat. Kalau saya malas nak solat, akak nak buat apa ye?"

MasyaAllah. Sungguh dia menduga aku. Aku gelak. Walaupun aku tahu sangat hambar. Spontan aku cakap, "Terpulang awak. Akak nak sangat tanggung dosa awak, tapi tak boleh dik. Akak tunggu dekat bawah ye.." sambil usap kepala dia. Muka dia terkejut. Aku lagilah terkejut dengan apa yg aku cakap. Dan aku terus keluar, sebelum banjir dorm tu dengan air mata aku... 😂

Guest what? Dia turun jugak solat. Sebelah aku pulak tu. Alhamdulillah... Biarlah sebab terpaksa, tapi aku nak dia ingat sakitnya beribadah secara terpaksa ni sampai bila-bila. Dia yg pilih cara tu.. 😊

Malam tu pulak aku dengan fasilitator perempuan yg lain jenguk diorang sebelum tidur. Dan niat aku nak jumpa dia secara personal. Memang aku dapat borak berdua dengan dia. Banyak benda aku psiko, dia jawab sepatah-sepatah je. Okay aku faham.. Tak semua benda kita boleh share dengan strangers. Aku cuba tundukkan hati, bercakap seolah dia adik aku. Hingga akhirnya dia masih palingkan muka, tak menghadap aku langsung. Jawab nak tak nak. Aku cuma dapat cakap dengan belakang kepala dia..

Akhir program sesi salam jama'ie, turn dia salam dan peluk aku. Tu pun aku yg paksa tarik kot. Aku bisik dekat dia, aku mintak maaf atas semua salah aku. Mata dia merah, dia senyum nipis. Dia mintak maaf sebab kurang ajar dengan aku sepanjang program. Dalam hati ni dah menangis. Aku percaya, Allah akan lembutkan hati dia satu hari nanti..

Dah balik rumah....
Aku terima personal whatsapp dari dia. Jujur aku sangat-sangat terkejut dan rasa sangat berdebar. Aku baca je dia typing banyak-banyak. Tanpa aku jangka, dia luahkan semua.

Dia yg pernah berzina banyak kali, dengan lelaki yg berbeza. Dia kurang ajar dengan mak ayah, guru-guru. Lari rumah pun banyak kali dah. Semua dia luahkan. Dia malu nak cerita berhadapan dengan aku. Sebab rujukan dia sebelum ni, semuanya akan ceramah dia panjang berjela sebelum tanya kenapa dia teruk macam ni. Apa sebabnya diorang tak tanya, tapi lantang menyalahkan.

Sungguh aku menangis.. Aku faham perasaan dia yg rasa berdosa, ditambah dengan rasa dibuang keluarga. Allah.. Panjang lagi kehidupan awak dik. Tapi awak dah kena hadapi semua ni diusia 16 tahun.

Setakat ni dia dah stop jumpa lelaki-lelaki yg akan ajak dia buat benda terlarang tu. Dia tengah nak cuba cakap lembut-lembut dengan mak ayah dia. Dia cuba balik rumah selewatnya pukul 12 pagi. Dia cuba solat walaupun dengan niat terpaksa.. 😭

Buatlah semua tu dengan terpaksa dik.. Akak harap awak akan faham semua ni satu hari nanti. Akak harap awak akan keluar dari dunia gelap awak jugak walau susah.. Siapapun awak dimasa lalu, akak ada untuk tengok awak bentuk masa depan..

Sekarang ni diorang yg aku rasa penuh dengan masalah kehidupan, hidup dalam dunia gelap, dibuang keluarga, punyai jiwa yg sangat lembut. Dioranglah yg saban waktu ganggu hidup aku sekarang ni. Huhu.. Aku tahu diorang perlukan sokongan, kasih sayang.

Duhai masyarakat, pandanglah mereka. Pedulilah perasaan mereka. Mereka perlukan perhatian dan sokongan untuk berubah, bukan makian dan hinaan. Mereka juga layak diberi peluang berubah.. 

No comments:

Post a Comment