Carian

Apa yang ada?

Sep 23, 2019

Komunikasi Berkesan Dalam Rumahtangga 💖



Benar. Komunikasi sangat penting dalam perhubungan. Ini bukan sahaja fokus utk rumahtangga, bahkan hubungan dgn sahabat2, keluarga dll.

Musim sahabat2 kahwin ni, ada yg tanya macam mana nak bina komunikasi berkesan dgn pasangan. Rasa tak layak sungguh nak jawab. Usia perkahwinan baru fasa pertama. Tapi cuba juga menjawab persoalan sahabat2.

Dalam rumahtangga, amalkan konsep memberi dan menerima. Lagi2 bila sharing moment. Jgn kita syok sendiri memonopoli keadaan.

✅ Duduk menghadap si dia yg bercakap. Eye contact penting.
✅ Jadi pendengar yg baik. Bila waktunya patut dengar, dengar shj.
✅ Beri respon selepas itu. Lisan atau bukan lisan. Ikut situasi.
✅ Tanya soalan bila perlu.

Tapi Shida ni sejenis yg kadangkala taknak dipersoal atau diberi solusi. Memang akan cakap awal2, "Nak awak dengar je ye. Taknak direspon pun.." Yg ni pasangan memang kena redha. 😂

Kalau ada masalah apa2 yg terlalu berat rasa bebanannya, elakkan berdiam diri. Bukan tak pernah kita simpan sendiri, lagi2 soal kerahsiaan dgn sahabat2 kan. Tapi lebih baik bagitahu dia, kita ada masalah sekian2 yg tak boleh dijelaskan secara details. Dia akan faham dgn penjelasan mudah tersebut.

Berbeza jantina, berbeza hati dan perasaan. Ada yg kita rasa berat, pasangan rasa ianya perkara mudah. Begitu juga sebaliknya. Sebab itu penting sangat2 komunikasi dalam perhubungan.

Jangan terus berputus asa dgn ujian. Pasti ada. Tak boleh lari dari hakikat takdir Allah itu pun. Cuma.. doa saban waktu dipermudahkan, diberi keputusan terbaik tika diuji soal komunikasi.

Allah yg Maha Mendengar.
Allah yg Maha Memberi Pertolongan.

Pasangan kita hanya wasilah. Hasil komunikasi berkesan masing2 bila solusinya Lillah. 😊

Moga dipermudahkan semua urusan kalian. Selamat bercinta sampai syurga.. 💖

#BaitulHaraki
#TerusBelajar
#MemaknaiKehidupan

No comments:

Post a Comment