Carian

Apa yang ada?

Sep 17, 2012

'Cuci' Dapur Bersama Adik


Aku masuk dapur bila terbau something. Patut pun.. Adik nak goreng ayam! Hehe.. Mai kacau jap…

“Waa.. bestnye! Adik nak buat apa ni? Nak tahu resepi rahsia tak? Tak payah guna garam lagi..” aku bagi idea pelik.

“Nak buat apa? Sakit perut nanti, tak pasal2..” bantah adik.

“Confirm tak punya…” penuh semangat aku yakinkan dia. Aku ambil kiub pati ayam, dan gaulkan dalam bekas berisi ayam yg belum digoreng. Tiba2 adik aku pun nak gaul sama.

“Apa adik ni.. Sampai dua2 nak gaul sekali.. Tepilah sana.. Tak kaw lah resepi akak nanti..” bekas dialihkan. Lari dari adik.

“Dia tu yg sibuk.. Aku yg nak masak dulu.. Kacau je..” bengang. Aku cuma tarik sengih. Cover comel! Hehe..

Adik tarik kerusi dan tengok aku menggaul rata segala bahan. Bila dah selamat menggoreng ayam, aku tengok adik aku sibuk nak menggoreng ikan merah pulak. Berkerut-kerut dahi aku.

“Adik nak masak apa pulak ni?” dengan selamba aku menyendeng sebelah dia.

“Kau ni.. pergilah main jauh2 sana.. Biar aku masak sorang2..” kata adik.

“Alaa.. adik ni.. tengok pon tak boleh..”  

Bila aku capai lauk untuk dipanaskan, adik pun nak masak sos untuk sambal merah.

“Kejap2! Biar aku masak dulu..” adik cepat2 ambil kuali, nak panaskan minyak.

“Adik ni.. Akak nak panaskan lauk dulu.. Tepilah sikit..” aku tak nak mengalah!

“Ok.. lepas ni aku nak masak ikan merah bersos ye..” adik mula beralah. Kalau dengan aku, sampai esok pun tak habis nak gaduh. Huhu..

“Gud! Sabar ye dik..”

Lepas tu, kitorang mula kuasai dapur. Adik dengan usikannya, aku pulak yg rasa nak cili mulut dia. Mak pun pening tengok kitorang ‘bersihkan’ dapur. Kihkihkih..

Sweetnye bila dapat bergelak ketawa dengan satu2nya adik lelaki aku ni. Makan tengahari tadi pun kitorang berdua yg masak. Tapi, nama dia yag naik. Amboii! Hoho.. Ikan merah bersos dia ni pun, umphh! Boleh tahan… Siap buat decoration lagi tu! Kalah kakaknya ni.. hehe..

Selama ni, kami tak rapat pun. Kalau jumpa, ada je yg nak digaduhkan. Asif jiddan adik sebab akak lupa tanggungjawab akak dekat adik.. Adik yg hensem, yg baik dan yg soleh, belajar rajin2 okey? Dengar nasihat mak selalu.. Jangan lupakan Allah! Uhibbuka fillah, adik… ^^

*Oklah, sampai sini je.. Adik dah pandang2 tu.. Maklumlah, kakak dia senyum sorang2 depan laptop.. huhu..

No comments:

Post a Comment